Onze

troeven

Een aparte kleuterafdeling

Alle keuzes hebben voor -- en nadelen, maar de unieke locatie van onze kleuterafdeling vinden wij een groot voordeel. Aan de rand van het Merelbos en naast een stedelijk speeltuintje vind je onze kleuterafdeling in een mooie, groene omgeving.

Pedagogisch-didactisch zijn er ook voordelen, alle voorzieningen en initiatieven zijn op maat van onze kleuters. Kinderen kunnen in alle rust en op hun tempo wennen aan de schoolomgeving.

Daarnaast maken we op regelmatige tijdstippen ruimte om de beide afdelingen samen te laten werken om onze kloof tussen het kleuter - en het lager onderwijs zo klein als mogelijk te houden.
Hierbij voorzien we activiteiten op klas - en schoolniveau. 

 

Fietspool i.s.m. KWB Emelgem

Deze organisatie verloopt in een nauwe samenwerking met de KWB van Emelgem.

 

Bij het naar school komen

Fietsers die dit wensen, kunnen de fietspoolroute volgen onder begeleiding van vrijwilligers.
De kinderen kunnen dagelijks, zowel ‘s morgens als ‘s middags begeleid worden bij het naar school fietsen.  Verschillende ouders, grootouders en andere vrijwilligers garanderen  deze begeleiding.
De route start aan “de Rotse” en vervolgt zijn weg via de 16de Linieregimentstraat, de Anne Frankstraat, de Reperstraat, de Merelstraat tot aan het kruis, de Haaipanderstraat, de Stijn Streuvelsstraat en de Prinsessestraat tot aan school.

 

De kinderen die willen meerijden verzamelen op vaste stopplaatsen en op vaste tijdstippen.
We vragen dat ze zich daar bij het wachten rustig en veilig gedragen.

 
Ronde klok

Planning fietspool

Vertrekuur 'smorgens

De Rotse (Mariastraat)

Begin Anne Frankstraat

08u.00

08u.02

Vertrekuur 's middags

13u.15

13u.17

Reperstraat / Merelstraat

Mgr. De Keyzerstraat / Merelstraat

Neyrincks Kruis

De Montblanclaan / Haaipanderstr.

Aankomst op school

13u.19

08u.04

13u.21

08u.06

13u.23

08u.08

13u.25

08u.10

13u.30

08u.15

De groep zal stipt zijn en zal herkenbaar gemaakt worden als groep. Daarom is het dragen van een fluojasje verplicht. We willen het gebruik van de fietshelm sterk aanbevelen.
 

Bij het verlaten van de school
Deze route wordt in omgekeerde richting gevolgd. Dit gebeurt drie keer per dag:  

  • om 12u.00 ‘s middags 

  • om 15u.30 na school

  • om 16u.30 na de studie

Kraanwaterschool

We willen aan een duurzame en gezonde leeromgeving werken. We tekenden hiervoor het "kraanwatercharter" van Aqua Flanders.

  • We schenken enkel kraanwater als niet - bruisend water op een schooldag.

  • We maken afspraken over het drinken van kraanwater en promoten dit in het schoolreglement.

  • We willen leerlingen en ouders sensibiliseren over de waarde van kraanwater en de voordelen ervan als dorstlesser.

  • We willen leerlingen en ouders motiveren tot een bewust en duurzaam watergebruik.

  • We willen het gebruik van herbruikbare drinkflessen of herbruikbare bekers stimuleren om op die manier het verpakkingsafval te voorkomen.

  • We laten onze waterkwaliteit om de drie jaar controleren door Aqua Flanders.

Meer info --> www.kraanwater.be

 

MOS - Duurzame, straffe school

Een MOS-school is een kleuter-, lagere of secundaire school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school.


Een MOS-school stelt hierbij de volgende uitgangspunten centraal:

  • Leerlingenparticipatie

    • Elke actie begint met actieve betrokkenheid van leerlingen.

  • Teamwork

    • MOS betrekt het hele schoolteam en de ouders bij haar werking.

  • Netwerk

    • MOS-scholen werken samen met de schoolbuurt, lokale besturen, (jeugd)verenigingen, ngo’s, organisaties uit het middenveld…

  • Beleving

    • MOS is een leerproces, met een concreet resultaat voor ogen.

Meer info --> www.mosvlaanderen.be

 

Samenwerking met Art'Iz

De slogan van de Prizma scholengroep is “Hier groeit talent!”. Dat zien we in onze basisschool graag ruim.

Daarom is door de jaren heen een hechte samenwerking gegroeid met de Art’Iz Kunstacademie.

 

Ook in het schooljaar 2021/2022 biedt Art’Iz in onze school leuke, creatieve lessen aan na de gewone schooluren.

 

Voor kinderen van het eerste en tweede leerjaar is er het initiatie-atelier.

Je kind kan er op een speelse manier kennis maken met de wereld van liedjes, instrumenten, gedichtjes en toneel.

 

Vanaf het derde leerjaar kan je kind terecht in het muziekatelier en het woordatelier.

 

Muziekatelier is er voor iedereen die gebeten is door de muziekmicrobe! Je leert er goochelen met ritmes en tonen, solsleutels en notenbalken… Vóór je ’t weet kan je noten lezen als de beste! Je leert er ook samen zingen en muziek maken met allerlei leuke instrumentjes! (*)

 

Ben je verzot op toneel spelen? Ga je graag creatief aan de slag met verhaaltjes of gedichtjes? Dan is het woordatelier zeker iets voor jou! Hier leer je vlot en duidelijk spreken en mag je volop je fantasie gebruiken om de gekste verhalen te verzinnen. Je leert er ook dat je helemaal niet bang hoeft te zijn om voor een publiek te staan!

 

We durven wij dit aanbod van Art’Iz warm aanbevelen!

De ateliers zijn een prima aanvulling bij de muzische lessen op onze school.

Bovendien biedt Art’Iz een leuke, betaalbare hobby voor je kind!

Iedereen krijgt in deze kunstacademie de kans om een echte muzikant, een toneelspeler, een kunstenaar te worden!

 

Art’Iz in onze school:

 

  • Initiatie-atelier (1u / week)

    • Dinsdag, 15.40u tot 16.30u

 

  • Muziekatelier eerste jaar (2u / week)

    • Donderdag, 15u40 tot 17u40

 

  • Woordatelier eerste + tweede jaar (1u / week)

    • Dinsdag, 16.30u tot 17.30u

 

(*) Muziekatelier combineer je altijd met een uurtje instrumentles.

Alle info hierover vind je op https://www.artiz-izegem.be/aanbod/instrument/

 

Wil je inschrijven of meer weten over het Art’Iz aanbod in je buurt?

Neem vlug een kijkje op www.artiz-izegem.be 

 

Studie vanaf het 4de leerjaar

Op maandag -, dinsdag - en donderdagavond kunnen de kinderen vanaf het vierde leerjaar in de studie blijven van 15u45 tot 16u30.
Onder professionele begeleiding van een leerkracht maken de kinderen er hun huistaak, werken ze een opdracht af, of oefenen ze hun taal, wiskunde of Frans.

Er wordt ook hier een toezichtvergoeding gevraagd.
Op het einde van het jaar wordt een attest opgemaakt voor de belastingaangifte.